Βρισκόμαστε στο τέλος της γενιάς των PS4 και Xbox One, με ουκ ολίγα sim racers να έχουν βγει στα δύο συστήματα όλα αυτά τα χρόνια. Τί παραπάνω μπορεί να προσφέρει ένα ακόμα, το οποίο μάλιστα ήδη υπάρχει για PC και με τον ένα ή τον άλλο τρόπο πρέπει να “υποβαθμιστεί” για να τρέξει στις τωρινές κονσόλες; Η απάντηση είναι τίποτα το ιδιαίτερο, όπως αποδεικνύει το Assetto Corsa Competizione για PS4 και Xbox One.
To Assetto Corsa Competizione επικεντρώνεται στα αγωνιστικά αυτοκίνητα και πιο συγκεκριμένα στα GT3, καθώς είναι το επίσημο παιχνίδι του πρωταθλήματος GT World Challenge. Ως εκ τούτου, περιλαμβάνει μόνο GT3 αμάξια των εταιρειών που συμμετέχουν στο πρωτάθλημα όπως οι Ferrari, Mclaren, Mercedes, BMW, Porsche, Audi, Lamborghini και Nissan, συν επίσημες ομάδες και οδηγούς. Αντίστοιχα, περιλαμβάνει τις πίστες του πρωταθλήματος, 11 στον αριθμό, από γνωστές όπως το Silverstone και το Spa, μέχρι λιγότερο γνωστές όπως το Zandvoort και το Misano. Όπως αντιλαμβάνεστε, το παιχνίδι εκ φύσεως είναι παράδεισος για τους φαν των GT3, όμως υστερεί σε περιεχόμενο συγκριτικά με τους ανταγωνιστές του. Εν τέλει, αν στα διάφορα racing που παίζετε ανυπομονείτε να προχωρήσετε και να ξεκλειδώσετε επιτέλους τα αγωνιστικά, τότε ναι, το ACC από πλευράς περιεχομένου είναι για σας.
Ο... ελέφαντας στο δωμάτιο όσον αφορά το Assetto Corsa Competizione για PS4 και Xbox One είναι το frame rate. To παιχνίδι τρέχει στα 30fps, ακόμα και στα PS4 Pro και Xbox One X, κάτι που πολύ απλά είναι απαράδεκτο για sim racer εν έτει 2020. Κάποια στιγμή μετά την κυκλοφορία του βγήκε patch που υποτίθεται θα βελτίωνε το frame rate στις 4K κονσόλες, το οποίο και περίμενα για να γράψω το review. Στο Pro διαβάζω ότι το frame rate βελτιώθηκε, αλλά με μείωση της ποιότητας των γραφικών στα επίπεδα του... απλού PS4. Δυστυχώς, στο Xbox One X, όπου έπαιξα τον τίτλο και άρα η κριτική μου είναι με βάση αυτή την έκδοση, η κατάσταση παραμένει πάνω-κάτω ίδια μέχρι τη στιγμή που γράφεται το κείμενο. Απογοητευτικά χαμηλό frame rate που πολύ απλά δεν σε αφήνει να απολαύσεις το παιχνίδι όπως πρέπει. Εντωμεταξύ, στο X είναι native 4K – ίσως το πιο... ανούσιο native 4K που έχουμε συναντήσει σε console game. Sim racer που θυσιάζει το frame rate για την ύψιστη ανάλυση... Οι υπεύθυνοι γι αυτή την απόφαση προφανώς έχουν λάθος προτεραιότητες.
Το ACC αποτελεί καθαρόαιμο sim racer, κάτι που αντικατοπτρίζεται βέβαια από τον χειρισμό. Τα διάφορα συστήματα φυσικής και προσομοίωσης του αυτοκινήτου κάνουν δουλειά και καθιστούν το παιχνίδι ίσως ότι πιο ρεαλιστικό υπάρχει στο είδος του αυτή τη στιγμή και στις κονσόλες. Το μεγάλο ερώτημα είναι τί γίνεται με τον χειρισμό με χειριστήριο. Στις ρυθμίσεις υπάρχει η επιλογή steering assist, η οποία εξαρχής είναι ενεργοποιημένη και βοηθάει στον έλεγχο του αυτοκινήτου όταν παίζετε με χειριστήριο. Είναι το αντίστοιχο του normal steering -έναντι simulation steering- στο Forza 7. Η διαφορά είναι ότι στο ACC είναι πολύ δύσκολο να παίξετε χωρίς αυτή τη βοήθεια. Προσωπικά, επειδή τέτοιου είδους βοήθειες τις απεχθάνομαι, απενεργοποίησα steering assist και stability control, αλλά αναγκάστηκα να έχω το traction control στο φουλ για να μπορώ να ελέγξω το αμάξι, με ότι αυτό συνεπάγεται για την έλλειψη ταχύτητας στις στροφές. Αξίζει να σημειωθεί ότι το traction control είναι μέρος των ρυθμίσεων του αμαξιού, δεν λογίζεται ως βοήθεια χειρισμού, και αποτελεί βασικό εργαλείο στο παιχνίδι. Φυσικά, όλα αυτά εξαρτώνται και από το ποιο αυτοκίνητο επιλέγετε. Κάποια όπως η Porsche είναι εξοργιστικά δύσκολα στον έλεγχο, ενώ άλλα όπως η Mclaren “δαμάζονται” πιο εύκολα.
Το ACC αρχίζει να “λάμπει” από τη στιγμή που ξεχύνεστε στην πίστα. Το παιχνίδι με διάφορους τρόπους καταφέρνει να δώσει την αίσθηση ότι συμμετέχετε σε επίσημο πρωτάθλημα και αυτό κάνει τους αγώνες ακόμα πιο ενδιαφέροντες. Από τη στιγμή της εκκίνησης, νιώθετε την ένταση, την αδρεναλίνη αλλά και τη συγκέντρωσή σας να χτυπάνε κόκκινο, απλά γιατί νιώθετε ότι τρέχετε σε σοβαρό, ρεαλιστικό περιβάλλον, με κανονισμούς, σημαίες, ποινές κτλ. Τεράστιο ρόλο σε αυτό παίζει η νοημοσύνη των αντίπαλων οδηγών, η οποία είναι εξαιρετική και κυρίως τέλεια ισορροπημένη. Όποιο βαθμό δυσκολίας κι αν επιλέξετε, οι αντίπαλοι οδηγοί προσαρμόζονται εκπληκτικά. Διαλέξτε τον βαθμό δυσκολίας που σας ταιριάζει και θα απολαύσετε οδηγικές μάχες τόσο διασκεδαστικές που κάποιες φορές έχετε την αίσθηση ότι παίζετε racer της Codemasters. Οι αντίπαλοι σας κοντράρουν σωστά χωρίς συγκρούσεις, αλλάζουν γραμμή για να σας προσπεράσουν, ενώ όταν τους προσπερνάτε εσείς ξέρουν πότε έχουν χάσει την μάχη. Επίσης μάχονται μεταξύ τους και τότε σας... ανοίγει η όρεξη καθώς ελπίζετε να κάνουν κάποιο σοβαρό λάθος και να το εκμεταλλευτείτε. Δυστυχώς με βάση την δική μου εμπειρία από το παιχνίδι αυτό δεν συμβαίνει, δηλαδή δεν είδα κάποιον να “το χάνει” και να βγαίνει εκτός πίστας. Επίσης μια άλλη μικρή... νοητική αδυναμία των αντιπάλων είναι η εκνευριστική δυσκολία τους να σας περάσουν όταν κάνετε στην άκρη, είτε γιατί αυτοί είναι σε γρήγορο γύρο στα δοκιμαστικά, είτε γιατί σας ρίχνουν γύρο στον αγώνα.
Το κεντρικό mode του παιχνιδιού είναι το championship, που σας επιτρέπει να παίξετε μία σεζόν του επίσημου πρωταθλήματος. Μπορείτε να ρυθμίσετε πολλά πράγματα για να έχετε ακριβώς την εμπειρία που θέλετε, από την δυσκολία και τον αριθμό των αντιπάλων, μέχρι το είδος των αγώνων (sprint, endurance ή όλους μαζί όπως στην πραγματικότητα) και τον καιρό. Tί γίνεται όμως με το career mode, τη βασική ασχολία πολλών από εμάς στα racing games; Υπάρχει και career, αλλά μόνο... κατ' όνομα. Δεν είναι τίποτε άλλο από μια σειρά από αγώνες, χωρίς βαθμολογία, ομάδα, κόσμο, προόδο και εν τέλει ενδιαφέρον. Απλά πηγαίνετε από το έναν αγώνα στον επόμενο, δεν κάνετε κάτι άλλο. Επιπλέον, εδώ ο βαθμός δυσκολίας των αντιπάλων και οι οδηγικές βοήθειες δεν επιλέγονται ξεχωριστά αλλά περιλαμβάνονται μαζί σε μια γενικότερη κλίμακα δυσκολίας, που σημαίνει ότι δεν μπορείτε να προσαρμόσετε την εμπειρία ακριβώς όπως θέλετε. Αυτό όμως λίγη σημασία έχει, αφού δεν υπάρχει κανένας λόγος να ασχοληθείτε με το career mode. Είναι παρωδία, κοροϊδία, μια απαράδεκτη προχειροδουλειά που προστέθηκε απλά για να φαίνεται ότι το παιχνίδι έχει και career.
Κατά τ' άλλα, θα βρείτε κλασικά πράγματα όπως απλό αγώνα, εξάσκηση και διάφορα challenges (πχ ένας γύρος με το τάδε αμάξι στην τάδε πίστα) που αλλάζουν ανά διαστήματα στα οποία μπορείτε να συγκρίνετε τις επιδόσεις σας με αυτές άλλων παικτών. Φυσικά το παιχνίδι διαθέτει multiplayer, το οποίο είναι αρκετά καλό. Πριν τον αγώνα υπάρχουν χρονομετρημένα δοκιμαστικά, ενώ στον αγώνα η εκκίνηση είναι μη στατική (rolling start) όπως στην πραγματικότητα με τα GT3, καθώς και ποινές για διάφορες παραβιάσεις. Το matchmaking λειτουργεί καλά, όπως και οι ίδιοι αγώνες. Μάλιστα, στο κεντρικό μενού του multiplayer αναγράφεται ο συνολικός αριθμός των ενεργών παικτών και των διαθέσιμων σέρβερ την δεδομένη στιγμή, κάτι που βλέπουμε σπάνια. Το παιχνίδι δεν σφύζει από κόσμο, στο Xbox One τουλάχιστον, αλλά προς το παρόν βρίσκετε αγώνες γρήγορα και συνήθως με αρκετούς παίκτες. Τέλος, να σημειωθεί ότι υπάρχει και επιλογή competition server για τους όσους θέλουν ακόμα πιο σοβαρή εμπειρία, η οποία όμως ξεκλειδώνεται μόνο εφόσον ικανοποιείτε κάποια αυστηρά κριτήρια οδηγικής συμπεριφοράς.
Ένα άλλο μεγάλο θέμα του ACC είναι η όχι ιδιαίτερα φιλική προς τον χρήστη εμπειρία. Διάφορων ειδών ακατανόητοι περιορισμοί σας σπάνε τα νεύρα, όπως το ότι δεν είναι όλα τα υπάρχοντα αυτοκίνητα διαθέσιμα προς επιλογή όταν ξεκινάτε πρωτάθλημα, δεν μπορείτε να αναθέσετε στον ένα αναλογικό μοχλό το να κοιτάτε γύρω και πίσω, και κυρίως το ότι δεν μπορείτε να αποσυρθείτε από έναν αγώνα που θεωρείτε χαμένο πλέον για να πάτε στον επόμενο. Δεν υπάρχουν αναλυτικές πληροφορίες για τα αυτοκίνητα (αν είναι δυνατόν σε τέτοιου είδους παιχνίδι!), ώστε να δείτε τουλάχιστον τί σύστημα κίνησης έχει το καθένα για να επιλέξετε αυτό που ταιριάζει στο οδηγικό στιλ σας. Στο setup του αυτοκινήτου υπάρχουν πάρα πολλές ρυθμίσεις χωρίς όμως αναλυτικές εξηγήσεις, με συνέπεια αν δεν έχετε επαρκείς γνώσεις να είστε στα τυφλά και να πρέπει να βασίζεστε στα τρία έτοιμα setup (ασφαλές, πιο επιθετικό, βροχή). Κερασάκι στην τούρτα τα διάφορα bugs, όπως το ότι κάποιες φορές το παιχνίδι... ξεχνάει να ενεργοποιήσει κανονισμούς ή μοντέλο ζημιών, και ο χαμός που γίνεται στα πιτ με αυτοκίνητα να σταματάνε στην ίδια θέση το ένα μέσα στο άλλο, ακόμα και στην δική σας κρύβοντας το σημείο όπου πρέπει να σταματήσετε! Τουλάχιστον αυτά λογικά θα λυθούν.
Όπως προανέφερα, το ACC στο Xbox One X τρέχει σε native 4K και φαίνεται. Πανέμορφα, αψεγαδίαστα μοντέλα αυτοκινήτων -τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά- και λεπτομερείς πίστες κλέβουν την παράσταση σε αυτόν τον τομέα. Στα πιτ οι μηχανικοί κάνουν την εμφάνισή τους για να σας αλλάξουν λάστιχα, ενώ σε διάφορα σημεία των πιστών υπάρχουν ακόμα και κριτές με σημαίες. Οι φωτισμοί στους νυχτερινούς αγώνες επίσης είναι ωραίοι. Από την άλλη, η βροχή οπτικά δεν εντυπωσιάζει, ενώ τα γραφικά στον καθρέφτη είναι (αναμενόμενα) αρκετά κατώτερης ποιότητας. Το πιο δυνατό σημείο του παιχνιδιού είναι ο ηχητικός τομέας. Οι ήχοι των μηχανών των αυτοκινήτων αγγίζουν την τελειότητα και είναι ίσως ότι καλύτερο στο είδος, σε βαθμό που από μόνοι τους σας πορώνουν όταν παίζετε. Σε αυτό σίγουρα βοηθάει και το ότι οι δημιουργοί δεν έπρεπε να ηχογραφήσουν εκατοντάδες αυτοκίνητα, παρά μόνο λίγα επιλεγμένα αγωνιστικά. Εξίσου καλά και τα περισσότερα εφέ, με highlight τα... χαλίκια που ακούτε να αναπηδάνε μέσα στο σασί καθώς έχετε επιστρέψει στην πίστα μετά από μία έξοδο. Κατά την διάρκεια του αγώνα ακούτε τον μηχανικό σας να σας λέει κάποιες πληροφορίες, αλλά γενικώς δεν μιλάει πολύ. Τέλος, η μουσική έχει περιορισμένη παρουσία στα μενού και κάνει την δουλειά της.
Το βασικό επίτευγμα του Assetto Corsa Competizione στις κονσόλες είναι να σας κάνει να θέλετε να το παίξετε σε... PC. Το παιχνίδι μοιάζει με... “θηρίο στο κλουβί” που το κρατάνε πίσω οι τεχνικοί περιορισμοί των PS4 και Xbox One. Και ακριβώς γι αυτό, πάνω απ' όλα, είναι μια χαμένη ευκαιρία. Το ACC δεν έχει καμία δουλειά να βγαίνει σε PS4 και Xbox One, ειδικά τώρα στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Αντ' αυτού, έπρεπε να είναι launch game των PS5 και Xbox Series X. Χωρίς τεχνικά δεσμά και κυρίως χωρίς άμεσο ανταγωνισμό (το next-gen Forza Motorsport αργεί, ίσως και το Gran Turismo 7) μπορούσε άνετα να εδραιωθεί στις νέες κονσόλες. Μένει να δούμε αν όντως θα υπάρξει έκδοση PS5 / XSX. Στο μεταξύ, το ACC αξίζει την προσοχή σας μόνο αν θέλετε συγκεκριμένα και απεγνωσμένα μια αυθεντική εμπειρία GT3
0 Comments:
Δημοσίευση σχολίου